فضيلة الدكتور محمد هداية drhedayalovers
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحلقة الثالثة من برنامج بشرة خير (( رجلان تحابا في الله ))

اذهب الى الأسفل

الحلقة الثالثة من برنامج بشرة خير (( رجلان تحابا في الله )) Empty الحلقة الثالثة من برنامج بشرة خير (( رجلان تحابا في الله ))

مُساهمة  niesoo nie الإثنين أكتوبر 17, 2011 10:56 pm

أ / علاء : كل يوم كالمعتاد بندور على طريق وباب من أبواب الجنة , يارب بشرنا بيها وإكتبهالنا .
ياترى النهاردة نختار مين ؟ في ناس كتير وفي بشارات كتير على فكرة , تعالوا نتكلم على قيمة الحب ورجلان تحابا في الله ؛ أنا أفهم ن الحب .. الناس فاهماه في الأغلب حب الراجل لمراته , الحب اللي دايما بيبقى ذكر وأنثى , لكن مسألة أن يشيع الحب في المجتمع المسلم ؛ وحابقى بتكلم على إنسان بيحب إنسان بس مش حب كدة ! .. حب في الله . يعني إيه حب في الله ؟ وإزاي دي بشارة للجنة ؟
ضيفي وضيف حضراتكم فضيلة الدكتور محمد هداية ؛ السلام عليكم يادكتور.
د / هداية : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أ / علاء : كيف أحب شخصاً في الله ؟ وليه ده موضوع كبير ومهم يستحق فاعله أن يبشر بالجنة والظل بتاع الرحمن سبحانه وتعالى ؟
د / هداية : أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم , بسم الله الرحمن الرحيم , الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم ياربنا تسليما كثيرا وبعد
جميلة النهاردة .. جميلة قوي .. بشرى النهاردة فيها شغل جامد قوي .
أ / علاء : يارب
د / هداية : النهاردة بقى لازم نلفت النظر إلى كل لفظ في الحديث اللي إنت إختارته , أن كلمة رجل , أو كلمة شاب , أو كلمة إمام .. أو ..يعني تنسحب على الذكر والأنثى , بداية , فرجلان هنا تمشي إتنين ذكور , ودة المقصود في الحديث , أو ذكروأنثى اللي هي العلاقة الزوجية أو إتنين إناث , يخلصا في الله يحبوا بعض في الله , يعني خد بالك كلمة رجلان هنا ..إنت عارف دي إشكالية لغوية كبيرة .. إن لما القرآن قال { مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ } يقصد هنا الرجال إيه ! .. من الذكور والإناث ؛ دي مسألة لغوية فيها مشكلة لإن كلمة رجل بتنسحب عند الناس على إنه إيه ؟
أ / علاء : مذكر
د / هداية : الذكر يعني .. لكن طبعاً لما القرآن قال { مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ } مش كلهم ذكور بس , في من صدقت الله على ما عهدت المولى عز وجل , يعني الكلام لازم نفهم إنه لما قلنا حتة شاب نشأ في عبادة الله تنفع فتاة , وينسحب كلام الرسول عليها سواء بسواء , يعني هو يقصد الرسول لما إتكلم .. تملي اللغة العربية بتطلق الذكور علشان ما يقدرش يأنث المذكر , لكن يقدر يذكر الموأنث ؛ يعني مثلا ً كلمة مؤمنين تمشي إيه ! ذكور وإناث
أ / علاء : مؤمنين ومؤمنات
د / هداية :أيوة .. لكن مؤمنات ؟
أ / علاء : ما تمشيش إن فيهم مؤمنين رجال بقى ... ذكور
د / هداية : بس علشان الناس ما تزعلش وتفهم
أ / علاء : طيب
د / هداية : يبقى رجلان هنا ياإتنين ذكور, يا إتنين إناث , يا زي ما إنت قلت في البداية ذكروأنثى اللي هي العلاقة الزوجية , وتبقى برضه إيه ! .. في الله
أ / علاء : طب يعني إيه في الله ؟!
د / هداية : هنا بقى هو ده سؤالك , ما أنا عارف إن ده سؤالك , وأنا بحب الأسئلة دي , لأن .. شوف رجلان تحــــابا .. مش أحبا !
أ / علاء : وإيه الفرق بينهم ؟
د / هداية : هنا في تفعل في الفعل .. يعني عارف حكاية إبني بالزواج ؟ أو حكاية البنوة ..! التبني كلمة تبني .. إبنك إنت جايبه من صلبك , ده إبنك . ماتقدرش لا تنكره .. ولا .. ولا .. لكن لما تتبنى ..! .. إنت بتتفعل في البنوة ؛ برضه تحابا فيها إيه ! تفعل في الحب ؛ , مش تفعل يعني إفتعال علشان ما حدش يفهمنا غلط ! .. لأ .. تفعل يعني مزيد من الحب , اللي عمل المزيد إيه ؟!
كلمة في الله , لأنها حاجة في الله تبارك وتعالى , طبعا ً الرواية : (رجلان تحابا في الله ) , في رواية شارحة بقى ؛ فقال إيه ؟
إجتمعا عليه وتفرقا عليه ؛ يعني إجتماعهم .. إتفاقهم كان لله , وإختلافهم كان لله , فهمه مختلفين إيه ..! ..خد بالك .. بيحبوا بعض
برضه , يعني إتنين حبايب قوي فحصل موقف .. واحد فيهم قاله : لأ كدة أنا مش حامشي معاك في الطريق ده ؛ التاني بعد يومين
يقول ايه ! ماهو عنده حق ,لأن دي كانت مسأله إيه ! مش لله , فلما تركني تركني ايه ! لله , يعني زي ما اجتعنا لله .. إفترقنا لله
فلما نيجي نرجع حنرجع ايه ! سهل جداً ,لإن كان إفتراقنا على مبدأ , على شيء له أسس ؛ حاقولك على مثال جميل قوي .. الإمام
مالك كان في مجلس علم , وأفتى بفتوة التفريق بين رجل وزوجته لأنه قال لها بالنص كدة : ( لو ما كلمتنيش قبل أذان الفجر تبقي
طالق) يعني راح قال للإمام مالك أنا قلت لزوجتي والله لو ماكلمتيني قبل الفجر .. لإنهم كانوا متخانقين يعني .. تبقي طالق , قال له
: كلمتك قبل الفجر ؟, قال له : لأ ,, طيب الحكاية بالنص ايه ؟ .. هو قالها : لو ماكلمتنيش قبل صلاة الفجر تبقي طالق ,
قالت له : والله ما انا مكلماك , .. رأي الإمام مالك إيه ؟ قال له : والله ما أراها إلا قد حرمت عليك , خلاص .. دي كانت الطلقة
الثالثة , واحد قاعد قال له ايه ؟ قال له : في إمام طالع في المقدر جديد كده اسمه الشافعي .. وهوبيقعد على مالك , خد بالك الشافعي تلميذ مالك , وتملي له إجتهادات , فروح قابله , فراح قابله ؛ فقال له : أنا قلت لمراتي لو مكلمتنيش قبل الفجر تبقي طالق , قالت لي : والله ما انا مكلماك , والإمام مالك أفتى بأنها ايه ! طالق .. , قال له : لأ .. ليست بطالق , قال له : ليه ؟ , قال له : ماهي لما قالتلك والله ما انا مكلماك ماهي كلمتك اهه ! يعني كلمة : والله ما انا مكلماك ده كلام في حد ذاته .., الراجل يعني لسه صغير .. والإمام مالك !.. , فرجع للإمام مالك فقال له : أنا سألت الشافعي قال لي: كذا , قال ايه ؟ .. أخطأ مالك وأصاب الشافعي .. خد برأي الشافعي,في دي خد برأي الشافعي .. , اللي انا عايز أفهمه لحضرتك إن مالك مش حيغير رأيه ! يعني هي عند مالك ايه ؟!
أ / علاء : طالق
د / هداية : طالق ليه بقى ؟ لإن الإمام مالك في النقطة دي بياخد بالنية , إن هي لماقالتله : والله ما أنا مكلماك؛ نيتها ايه! إنها ما تكلموش , الشافعي ما خدش بالنية هنا وخد بإيه ! بواقع الأمر , إن ده كلام , .. هل مالك زعل من الشافعي ؟ او الشافعي قال : إزاي مالك يصر على رأيه , ما يغيرش بقى رأيه في كتابه ؟! لأ .. مش هي دي القضية !
القضية إن علاء ومحمد ..محمد خايف , وعلاء شايف .. هو علاء مش مابيخفش ! هو علاء بيخاف , بس علاء شايف إنها تمشي
أ / علاء : أو خد برأي فقيه يقول تمشي
د / هداية : أو خد برأي فقيه آخر , لكن هم الاتنين أصحاب واخوات وحبايب , وهي دي القضية اللي احنا بنتكلم فيها , الفرق بين الخلاف والإختلاف ! احنا ما عندناش فقه أن نختلف !
أ / علاء : على طول بيحصل عملية إقصاء
د / هداية : بيبقى خلاف .. بيتحولوا
أ / علاء : وما بنصليش مع بعض
د / هداية : أيـــــــوة
أ / علاء : وإنت في فرقة وأنا في فرقة وإنت في جماعة , وأنا في جماعة
د / هداية : عكس الحديث تماما , لإن شوف هو قال ايه ! : رجلان تحابا , مش أحبا بعضهما ..! لأ .. تحابا .. يعني هم كل حاجة بيحولوها لله , فتبقى حب .
حذيفة العدوي في واقعة اليرموك أو في معركة اليرموك , حكاية غريبة جداً , وجميلة جداً ؛ تبينلك قيمة حب التابعين لبعضهم .. بيقول : أنا ليا ابن عم , وعارف إن العملية تأزمت والقتلى والمصابين كتير , فمعاه شوية مية , فبيدور على ابن عمه علشان يسقيه , أول ما وصله سمعوا الإتين واحد بيقول : آه .. آه ,على بعد كدة , فأشار .. هو التاني بيموت , ابن عمه ده فقال له : لأ ده أولى , فبيشاور عليه , فجري لقاه ..هشام ابن العاص ..حيسقيه .. سمعوا واحد تالت بيقول : آه , فهشام بيشاور عليه , فوصله ..التالت .. لقاه يعني بيموت ,عايز يسقيه .. فسمع رابع بيقول : آه , فأشار إليه , قالك لما وصلت للرابع وأنا بسقيه .. قبل ما حاسقيه على طول .. مات , فرجع للتالت لقاه .. مات , رجع لهشام ابن العاص لقاه .. مات , فرجع لابن عمه لقاه .. مات , كإن الأربعة تبرعوا بشربة الماء.
الرافعي كان له في الصديق كلام , أكيد إنت فاكره , من الحاجات اللي لا يمكن أنساها , ان الرافعي فرق بين الرفيق والحبيب
أ / علاء : الحبيب
د / هداية : والصاحب , وأصر ان الصديق مش همة دول , قالك : أنا لا أرى الرفيق .. أن الصديق هو الرفيق ! , لأن في بعض الرفقاء بيبقى زي ايه ! بالضبط .. شبهه بإيه ! قالك : بالشيطان ! وفي قرين يبقى زي الشيطان , وفي حبيب يبقى بالنسبالك المنفى اللي انت .. يعني انت فاكر الناس لما كانت بتتنفي زمان ! فساعات يبقى حبيبك بس بالنسبة لك يوأدي كإنه منفى بالنسبالك .. , الصاحب عمل زي الذبابة , شبهه بالذبابة , قال : يحوم حواليك طول ما انت فيك عسل , حتى الرافعي أخطأ وقال ايه ! :فإن فيه روح الذباب ؛ وإنت عارف الذبابه مافيهاش روح .. الذبابة فيها حياة
أ / علاء : قوام حياة
د / هداية : قوام حياة ؛ طب ايه الصديق ..! في رأي الرافعي ؟ قالك : الصديق انه لما يجيلك .. كإن نفسك ظهرت قدامك , تتأمل فيها وتناقشها .. يعني شوف بقى الصديق عنده ايه ! انه ما يكذبكش .. يصدُقك , حتضحك على نفسك ؟ في حد حيضحك على نفسه ! مش ممكن . قالك : كإنه نفسك , لما ساعة ما ييجي عليك كإنه نفسك .. ظهرت أمامك لتتأمل فيها وبها ومعها
أ / علاء : طيب
د / هداية : لأ .. في نقطة مهمة .. ولما يغيب عنك ! كلك يحن إليه .. ويشتاق إليه .. حتى إذا تحول عنك , أو مات.. لا تقول : قد مات لي ميت ؛؛ بل قل : بيقولك قول : بل مات في ميت .
أ / علاء : شوف الألفاظ !
د / هداية : شوف صديقك !
أ / علاء : مش مات لي صاحب
د / هداية : مش مات لي واحد
أ / علاء : مات جوايا واحد
د / هداية : مات فيا واحد
أ / علاء : اللي هي برضه الحب في الله
د / هداية : في الله .. ده الصديق عند الرافعي , والصديق لو إنت خدت بالك أنا ليه بفلسف الكلام بتاع الرافعي ! لإن الرسول قال حاجة على الصدّ يق .. وانا واخد دي من دي , يعني الصَديق من الصدّيق .. هه ! قالك : آمن الناس عليّ في صحبته وماله .. أبو بكر , أأمن واحد هه شوف هو عنده ابن عمه علي بن أبي طالب , وعنده عمر , و .. يعني أظن ده .. ده محمد صلى الله عليه وسلم
أ / علاء : صلى الله عليه وسلم
د / هداية : قالك أأمن الناس .. شوف الجملة اللي جاية دي ياعلاء .. إسمعها , قالك : لو أني متخذاً خليلا ً غير ربي .. لإتخذت أبا بكر .. شوف الجملة !.. أنا مش قادر أشرحها
أ / علاء : هي واضحة على فكرة
د / هداية : يعني شوف حاشا لله .. حاشا لله , شوف عايز ياخده .. مش حاقول بدل بقى ! إلا إنه إختار ايه .. ! الخليل الأوحد هو الله بالنسبة له , قال : لو اني متخذاً خليلا ً غير ربي كان يبقى مين ؟
أ / علاء : ابو بكر
د / هداية : لو أني ..! وإنت عارف , لو حرف ايه ؟
أ / علاء : إمتناع لوجود
د / هداية : إمتناع لإمتناع ..يعني مش حتحصل ؛ كل أبواب مطلة على المسجد تغلق .. إلا باب الصدّيق قبل وفاة الرسول صلى الله عليه وسلم مباشرة , وكإني به يبشر به خليفة , بس هو أأمن واحد .. إسمع الجملة دي ياعلاء كدة .. في صحبته وماله , وافتكر واحنا شرحناها كتير .. موقف الصدّيق في الهجرة , لما كان بيجي قدامه ووراه , ويمينه وشماله , لإن هوعايز الخطرليه هو.
أ / علاء : ما يجيش في النبي صلى الله عليه وسلم
د/ هداية : ما يجيش في النبي صلى الله عليه وسلم ؛ فأنا بفلسف كلام الرافعي .. ان كإني بالرافعي فلسف موقف أبوبكر الصدّيق وعمله ده هو ايه ! ..هو ده الصَديق.
أ / علاء : طيب أسألك سؤال عن إختزال الحب في الجواز
د / هداية : أيوة
أ / علاء : أو قبل الجواز
د /هداية : ما أنا عايز أتكلم فيها فعلا ً
أ / علاء : أو قبل الجواز الشباب والبنات اللي مش ملتزمين دينياً وشايفين الدنيا سداح مداح ؛ ونتفسح ونخرج ونحب ..
د / هداية : تمام
أ / علاء : ونتسلى , وما تنفعش ونشوف وحدة تانية وهكذا .. ليه الناس نسيت فكرة ان احنا .. أولا ً إنت إنسان مسلم ؛ يبقى إذا ً إنت مطالب إنك تبقى فاهم قضية الحب إنها مرتبطة أولا ً باللي خلقك
د / هداية : في الله .. أيوة كدة .. أيوة كدة.
أ / علاء : نمرة اتنين بنبيك صلى الله عليه وسلم اللي وصلك الرسالة
د / هداية : كقدوة ومثل وأسوة .. و .. و..
أ / علاء : يعني انا مثلا ً عندي آيات وأحاديث .. نبتدي نفتكر مع بعض .. ( قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني .. )
د / هداية : ( فاتبعوني يحببكم الله )
أ علاء : .. يحببكم الله .. يعني الناس راحت للنبي صلى الله عليه وسلم بتقوله : يارسول الله .. إنا نحب ربنا
د / هداية : بنحب ربنا .. آه
أ / علاء : حلو .. يبقى إذاً مسألة حب ربنا دي مهمة ؛ فإزاي ربنا رد على السائلين .. بالحب .. ماهو سبيل الحب ؟
د / هداية : شوف يا علاء.. لو فلسفت الآية قوي مع الحديث حتلاقي الحديث .. يعني الآية بتتكلم عن حديث .. الصحابة رايحة بتقول : إحنا بنحب ربنا , ربنا قال ايه ؟ القضية فين ؟ مش اني أحب ربنا ..! القضية إن ربنا يحبني . وده ليها سبيل واحد زي ما انت بتسأل ؛ إني أحب الرسول . لإن كلمة إتباعه ما تجيش أبداً غير بإيه ؟ ! بحب . ودي الحتة اللي غايبة ..الكلمة اللي انت إتكلمت فيها يا علاء عارف ليه مش متحققة ؟! لأن ماحدش إتكلم فيها خالص ؛ حكاية حب الشباب , حب البنت للولد أو الولد للبنت , ماجتش .. ما حدش خدها أبدا ًمن الباب اللي انت بتتكلم فيه ! علشان نبقى صرحا , يعني أولادنا معذورين !! , إفتكرلي برنامج واحد .. بدل ما يقولهم بقى ما تحبوش , وما تنحرفوش .. و .. كلمهم ان هم يحبوا بعض ايه .. في الله وعلشان كدة أنا قلتلك في البداية كلمة رجلان خدها ايه ! يا اتنين ذكور , يا اتنين إناث , ياذكروأنثى وتبقى دي الزوجة , يعني يتحول هذا الحب إلى زواج , في الحالة دي حتباركه , وحتوافق عليه , بس حيكون في ايه ! حب في الله ,حيبقى له الهدفين اللي انت إتكلمت عليهم ؛ حب الله سبحانه وتعالى , وحب رسول الله صلى الله عليه وسلم , علشان تصل من خلال العلاقة دي لإيه ؟! .. يعني هو الراجل اللي في بيته .. أحب زوجته وأحب أولاده , وأخلص لهم .. و.. و..و.. مش حَبه ربنا سبحانه وتعالى ؟ مش وصل للجنة برضه ؟ مش ده الإمام العادل اللي في بيته ؟ كلكم راع ٍ وكلكم .. يعني حتبص تلاقي ياعلاء كله بيصب في ايه ؟ في بوتقة واحدة .. إنت في الجنة ؛ عايز أفكرك قوي لما الصدّيق سأل ( خليها حتى للحلقة الجاية ) لما الصدّيق سأل : في واحد يجي من البيبان دي كلها ؟ فاكر الحديث ؟
أ / علاء : آه .. إن في باب الريان للصائمين , باب الصدقة
د / هداية : باب الصلاة , إشمعنى الصدّيق اللي سأل السؤال ده ياعلاء ؟! تقدر ترد علي إنت ؟!
أ / علاء : لإنه ..
د / هداية : مش كل الصحابة سمعت ؟
أ / علاء : لإن هو ده ..
د / هداية : هه .. قولها
أ / علاء : الحبيب
د / هداية : ممتن .. هو ممتن
أ / علاء : ونفسه يخش منهم كلهم
د / هداية : تخيل الرسول يقول ايه !؟ .. أسأل الله .. مش ان تكونانت بقى ! مش هو واحد ! ..لأ .. قاله : أن تكون منهم ؛ ودي فرحتي , لما حققت الرواية دي , يعني ممكن علاء ومحمد ..و ..و..و ..مع الصدّيق . بس شوف مين اللي دعاله ! الرسول .
أ / علاء : صلى الله عليه وسلم , والرسول ده عايز قبل ما اختم إشارة سريعة كدة برضه نقطة ساعات بتغيب عن ناس كتير , إن الأبهات والأمهات ساعات بيغيب عنهم فكرة إن أنا أحبب الولد أو البنت الصغيرة في النبي صلى الله عليه وسلم
د / هداية : ماهي دي اللي أنا بقولك عليها
أ / علاء : .. إحنا بنقول إيه ! تعليمات
د / هداية : ايوة
أ / علاء : .. أوامر , نواهي ..ده حلال , ده حرام .. بس إدرس سيرة النبي صلى الله عليه وسلم , إدرس الحديث , ده الرسول قال على ده حلال , لأ .. الرسول قال على ده حرام ؛ لكن مازرعناش في الأولاد الصغيرين .. اللي حيقولك حلال وحرام الأول ده لازم تحبه ؛ وهو يأكد صلى الله عليه وسلم على هذا المعنى ..( والله لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب إليه من والده وولده ..)
د / هداية : طب حلو , فاكر عمر ؟ إعترض إزاي ووصل لإيه ؟ مصداقاً لكلامك ! لما عمر خدها بفلسفة بعيدة عن الإسلام , قال لك : يعني إزاي احبه أكتر من نفسي إزاي ؟!! لما فلسفها إسلامياً وإن الحب بقى ؛ الحب وصلك للعمل ده , لما استوعبها قاله : لأ بالإسلام , وبحب الرسول صلى الله عليه وسلم تيجي , تنفع , فماذا قال رسول الله عندئذ ! .. قال : الآن ياعمر .
أ / علاء : دلوقتي بس وصلت لكامل الإيمان
د / هداية : ايه اللي وجبت يا علاء ؟ الجنة ؛ يعني أنا حاضرب مثال : صيام الاتنين وخميس , بيبقى في الشتاء سهل قوي , فتلاقي الشباب بيصوم , لكن لما بيجي الصيف تلاقي العدد بيقل .. بيقل .. ايه الللي بيخليك تصمد ؟ حبك للرسول
أ / علاء : صلى الله عليه وسلم
د / هداية : لإنك بتفتكر إن يوم الإتنين ده ولد فيه رسول الله فبتصومه , ويوم الخميس مهما كان تعب ومهما كان صعب , لإن ده الرسول حببك في المسألة دي , قالك : أحب أنا كمحمد صلى الله عليه وسلم أن يرفع عملي وأنا صائم , فانت حبك في الرسول بيهون عليك اليوم الحر , بيهون عليك العطش , بيهون عليك أمور كثيرة جداً
أ / علاء : وحبك للنبي صلى الله عليه وسلم برضه مع العمل الصالح
د / هداية : طبعاً
أ / علاء : حيهون عليك إن شاء الله يوم القيامة والحساب
د / هداية : حاقولك آخر جملة .. إن كلام الحكماء والعقلاء في مسألة الصديق , أو الإخوة في الله , أو الحب اللي انت بتتكلم عليه بالنسبة لأي إنسان .. من إنسان لأي إنسان .. قال الحكماء : لا يتوقع الحب في الله أو الإخوة في الله أو الصداقة في الله ؛ إلا أن تقول لأخيك .. يا أنا منكراً فيها الأنا.
أ / علاء : الله .. إذن مع الحب كنا ومع الحب نمضي في حب وطاعة لله سبحانه وتعالى , وحب نبينا صلى الله عليه وسلم
د / هداية : عليه الصلاة والسلام
أ / علاء : وحب مجتمعاتنا اللي احنا بنعيش فيها , لو ساد هذا الحب لإختفت الإختلافات والإنشقاقات وسلبيات كتيرة جدا ً , نعيشها في مجتمعنا المسلم , ورسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم , أمرنا بإفشاء السلام حتى نصل إلى الحب .
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
د / هداية : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
niesoo nie
niesoo nie
 
 

البلد / الدوله : فلسطين
عدد المساهمات : 99
وسام التميز
تاريخ التسجيل : 17/09/2011
العمل : مشروع خاص

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى